Uit onderzoek is gebleken dat het afgelopen jaar veel mensen zijn begonnen met het opzetten van een eigen kledinglijn. De droom van eigen baas zijn, in een segment die veel mensen aanspreekt, lonkt sterk. Echter blijkt ook dat de meeste van deze nieuw opgezette kledingmerken nooit daadwerkelijk het daglicht zien. Er komt namelijk een hoop kijken bij het opzetten van een eigen kledingmerk. Zo moet je een duidelijk beeld hebben van je doelgroep, wil je bijvoorbeeld de laatste damesmode voor dertigers ontwerpen of misschien juist meer stoere kinderkleding ontwerpen? Weten hoe je je spullen wil verkopen is ook belangrijk en je moet oog voor detail hebben, bijvoorbeeld door het gebruik van custom labels gemaakt door een expert als Dutch Label Shop. Al deze zaken, en vele andere, nemen we hieronder voor je onder de loep.
Zoals we hierboven al schreven, komt er een hoop kijken bij het opzetten van je eigen kledinglijn. Of het nu gaat om een kledinglijn voor jongens, meiden, dames of heren, er zijn een aantal essentiële zaken die je niet mag missen. Zo moet je aan het ondernemingsplan denken en daarbij rekening houden met fiscale en financiële zaken, maar ook marketing zoals social media, SEO en SEA moet je absoluut niet vergeten.
Grofweg is dit het stappenplan dat je moet volgen:
– Beschikbaarheid naam onderzoeken
– Ondernemingsplan schrijven
– Financieel plan schrijven
– Kledinglijn ontwerpen
– Marketing
De naam van je merk
Uiteraard is de naam van je toekomstige merk een van de belangrijkste zaken. Het is het eerste dat mensen zien en het moet het gevoel van je merk direct overbrengen. Bedenk dan ook een goede naam, en check of dat die naam beschikbaar is. Je kunt uren aan het ontwerpen van je logo besteden, maar als je er daarna achter komt dat de naam al bestaat, is al dat werk voor niets geweest. Check en dubbelcheck dus!
Net als elke andere ondernemer is het belangrijk dat je begint met een ondernemingsplan en een financieel plan. Waarschijnlijk ben je op het idee voor je merk gekomen vanuit een creatieve gedachte. Eigenlijk staat het schrijven van een ondernemings- en financieel plan hier haaks op. Daar is geen creativiteit in te bespeuren. Toch is dit erg belangrijk, omdat je hierdoor inzichten krijgt in de haalbaarheid van je plan. Daarom moet je goed uitwerken wat het idee is en hoe en waarom je dit in de markt wilt zetten. Bedenk goed in welke behoefte het merk kan voorzien en op welke punten het origineel is en afwijkt of juist niet afwijkt van bestaande kledinglijnen.
Eigenlijk is het financiële plan onderdeel van het ondernemingsplan, maar omdat het zo ontzettend belangrijk is, noemen we het graag apart. In dit plan bepaal je hoeveel geld nodig is om te kunnen starten en om jezelf de eerste maanden of eigenlijk zeker het eerste jaar te kunnen onderhouden. Naast jouw kledinglijn opzetten, moet je namelijk ook gewoon de huur of hypotheek van je huis kunnen betalen en eten en drinken kunnen kopen.
Het ontwerpen zelf
Het ontwerpen van je kledinglijn is natuurlijk een van de leukste dingen om te doen en waarschijnlijk de reden dat je eraan bent begonnen. Er zijn eigenlijk drie soorten kledinglijnen. De een is ontworpen en gemaakt door de ontwerper of eigenaar van het bedrijf, de ander ontwerpt de kleding, bedenkt een goede naam en origineel logo, maar laat de kleding maken door een fabrikant en de laatste variant kiest voor white label. Als je zelf de kleding hebt ontworpen, maar nou niet bepaald goed bent in het uitwerken ervan, dan kan een kledingfabrikant ook aan te raden zijn. Bijvoorbeeld in Turkije of Portugal.
De marketing tenslotte is ook erg belangrijk. De wereld moet van jouw kledingmerk weten en daar moet je een plan voor maken. Je kunt immers niet leven van de verkoop aan alleen vrienden en familie. Breng die marketing goed in kaart en kijk daarbij ook naar de kosten. Als je je aan het bovenste stappenplan houdt, dan heb je al veel meer kans op succes!