last van gevoelige tanden

Last van gevoelige tanden? 7 tips op een rijtje

Je kent het vast wel: je zet je tanden in een zure appel of je drinkt een lekker koel drankje. En auw, daar is die vervelende pijnscheut waar je al bang voor was! Dan heb je duidelijk last van gevoelige tanden. Je bent zeker niet de enige met dit probleem. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft wel eens last van gevoelige tanden. Over het algemeen komt dit door een slechte mondhygiëne of door te hard, te langdurig of te veel poetsen van je tanden. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de gevoeligheid van tanden te verminderen. Wij zetten zeven tips op een rijtje voor je!

1. Poets je tanden met een zachte tandenborstel

Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt ook voor gevoelige tanden. Poets je tanden daarom twee keer per dag gedurende twee minuten. Gebruik een zachte tandenborstel zodat je je tandvlees niet beschadigt. Dat je hard moet duwen op je borstel is een fabeltje, het is net belangrijk dat je niet teveel druk uitoefent. Wanneer je te hard poetst, loop je het risico dat het tandvlees geïrriteerd raakt en het tandvlees gaat terugtrekken. Dit kan vervelende pijnscheuten tot gevolg hebben. 

2. Poets je tanden op het juiste momen

Ook het moment van poetsen kan invloed hebben op het ontstaan van gevoelige tanden. Vaak zijn je tanden bedekt met een smeerlaag waardoor blootliggende oppervlaktes van het tandbeen bedekt blijven. Maar wanneer je vlak na het eten je tanden gaat poetsen, is de kans groot dat je deze smeerlaag wegpoetst. Heb je iets zuur gegeten? Dan is dit effect nog groter! Je poetst je tanden daarom best een uur na het eten, ook ‘s ochtends. Mocht je ‘s morgens niet veel tijd hebben, dan doe je er goed aan om je tanden voor het ontbijt te poetsen. 

3. Gebruik een tandpasta voor gevoelige tanden

Wat te doen tegen gevoelige tanden? Gebruik niet de eerste de beste tandpasta, maar wel een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Kijk maar eens bij je apotheek of supermarkt: er zijn tal van merken die speciale tandpasta’s voor gevoelige tanden aanbieden. In deze tandpasta’s zijn stoffen toegevoegd die het tandbeen herstellen en een beschermend laagje vormen. Hierdoor zullen je tanden minder gevoelig worden. Je gebruikt deze speciale tandpasta’s trouwens best niet door elkaar met gewone tandpasta’s want daar worden je tanden niet blij van.

4. Vermijd whitening producten

Steeds meer merken komen met whitening producten op de markt. Witte tanden zien er dan wel prachtig uit, maar goed voor je tanden zijn die producten niet. Een whitening tandpasta bevat vaak bleekmiddel en peroxide. Deze tasten op den duur je glazuurlaag aan waardoor je tanden pijnlijk aanvoelen. Poets je op dit moment met een whitening tandpasta? Stop er dan mee, meestal zal de pijn vanzelf afnemen. Wat heb je het liefste: een perfect witte glimlach of pijnlijke tanden voor de rest van je leven? Juist, dat denken wij ook!

5. Vermijd zure voedingsmiddelen

Ook zure voedingsmiddelen hebben een negatieve werking op je tanden. Een hoge zuurtegraad tast namelijk je tandglazuur aan waardoor het tandbeen geleidelijk bloot komt te liggen en pijnprikkels vrij spel krijgen. Probeer daarom het eten van suiker en het drinken van frisdrank tot een minimum te beperken. En als je dan toch eens snoept of een blikje cola drinkt, neutraliseer het zuur dan met water of melk.

6. Stop met tandenknarsen

Misschien maak jij je er ook schuldig aan: tandenknarsen. Door constant je tanden op elkaar te klemmen, creëer je gevoelige tanden. Wanneer dit af en toe gebeurt is er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar als je dit vaak doet, heeft dit nadelige gevolgen voor je gebit. Door het tandenknarsen slijt je glazuur snel af waardoor de zenuwen in de tanden kwetsbaar worden. Stoppen met tandenknarsen is meestal niet eenvoudig. Vaak hangt dit samen met stress, alcohol of roken. Vraag eventueel advies aan je tandarts. De tandarts kan je wellicht tips geven waardoor het tandenknarsen vermindert. 

7. Stop met roken

Over roken gesproken…Ook rokers lopen meer risico op gevoelige tanden. Rokers ontwikkelen vaak meer tandplak en tandsteen, en hebben daardoor een grotere kans op ontstekingen van het tandvlees. Nicotine vermindert de doorbloeding van het tandvlees en zorgt zo voor minder weerstand tegen bacteriën. Het is algemeen bekend dat roken ongezond is en dus niet alleen voor je tanden. Nu het bijna 2020 is, kan je stoppen met roken misschien wel op je lijstje met goede voornemens zetten? 

Hoe dan ook, wanneer je bovenstaande tips opvolgt is de kans groot dat je gevoelige tanden een stuk minder worden of zelfs voorkomen kunnen worden. Probeerde je reeds alles, maar zonder resultaat? Maak dan een afspraak bij je tandarts. De tandarts zal je gebit controleren en een gepaste behandeling geven. Ook wanneer de gevoelige tanden regelmatig terugkomen is het een goed idee om advies aan je tandarts te vragen.